2010/09/07

Äppel & Hallonpaj


























Svängde ihop en mumsig äppel & hallonpaj igår när jag skulle gå över och hälsa på söta Nina som ni finner på littlethingsmadebyme.blogspot.com. Tyvärr har jag inga egna äppelträd i trädgården, men det funkade lika bra med grannens goda äpplen :o)
Egentligen är receptet bara en äppelpaj, men jag tänkte "-go crazy Jenny", så jag slängde i lite hallon oxå och skippade kanelen och strödde över lite vaniljsocker istället....ha ha :o) riktigt crazy va? :o)
Men gissa om den blev god !!
Mumms! Nina åt 2 bitar paj istället för middag :o) så jag vet att den gick hem där oxå!

Äppelpaj (äppel&hallonpaj)

Äpplen (och hallon om man vill, men skippa då kanelen)
Kanel (vaniljsocker om man har i hallon )
150 gram smör
2 dl socker
4 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Smörj en pajform.
Lägg i äppelskivorna så de täcker botten. (här kan du även ha i frysta hallon..)
Inget skal på äpplena. Kör äpplena i micron på högsta effekt tills de blir mjuka.
Blanda smör, mjöl,socker.bakpulver och vaniljsocker och arbeta till en smulig deg.
Strö kanel över äpplena (eller bara vaniljsocker om du även haft hallon på..), strö sen smuldegen över.
Grädda längst ner i ugn på 200 grader tills pajen är gyllene.
Servera med Milda vaniljvisp!
Den söta turkosa tallriken är Ninas men kommer från Indiska.

Har ni kanske några bra äppelpajrecept?

1 kommentar:

  1. SUPERGOD!!!! Den har du inte gjort för sista gången! pok Nina

    SvaraRadera