2010/09/01

Tunnbröds bakning


Inför kräftskivan fick jag för mig att jag skulle baka hårt tunnbröd. Fick smaka ett så gott när vi var på min brors bröllop.
Jag lyckades (det var inte så svårt.. :o)) att få tag på receptet som brorsans svärmor gladeligen delade med sig. Tack I !
Det var en procedur att hela tiden kvala ut, kruskavla och lägga på plåten, in i ugnen, kavla ut, kruskavla och lägga på plåten och in i ugnen. Tog tid gjorde det men med assistans av sonen att kruskavla...eller heter det krusa...hmmm....så funkade det iallafall bättre :o)
Så kära vänner här kommer ett gammalt gammalt recept:

Tunnbröd

1/2 liter Mjölk
4 dl Rågmjöl
4 dl Vetemjöl
4 dl Kornmjöl
50 gram Jäst
1 tsk Salt

Vetemjöl till utbakning

Blanda till vanlig deg. Arbeta degen smidig. Dela degen utan jäsning i bitar något större än ägg.
Forma varje degbit till en rund bulle. Låt jäsa till dubbel storlek ca 30 min.
Kavla sedan ut en bulle i taget, utan att knåda den.Använd mycket vetemjöl på bakbordet. Vänd kakan flitigt och mjöla ofta. Kavla till 1-2 mm tjocklek. Tag sedan kruskaveln och kavla ut kakan så den blir genomnaggad.
Lägg kakan på het plåt. Grädda 3-5 min i 300 grader.
Grädda mitt i ugnen.
Eftertorkas i ugn tills de blir torra och spröda.

Klart!

Good luck

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar