2010/09/06

Fil limpa eller skriver man fillimpa...




Nått som aldrig kan gå fel är när man bakar fillimpa. Det måste vara det enklaste brödet i hela universum att göra. Och gott är det! Har du aldrig gjort det så GÖR DET!! Det är som jag skrev, lätt att göra och helt super mummsigt! Och det är lika gott några dagar efter som när man precis bakat det. Andra bröd är oftast bara goda direkt när de kommer ut från ugnen och dagen efter så är de torra som fnöske. Men inte fillimpan !
Jag gjorde dessa igår men redan idag är redan en limpa slut. Även barnen gillar det här brödet! Vilket är positivt, för annars brukar det bara vara ljust ljust bröd som funkar.

Här kommer receptet!

Fillimpa

2 limpor
Tid ca 2 1/2 timma
Ugn 175 grader

5 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
4 dl rågsikt
2 1/2 dl rågkross
1 dl vetekli
1/2 dl vetegroddar
1 tsk salt
4 tsk bikarbonat
1/2 dl solroskärnor alt. krossade hasselnötter
1 dl russin
1 liter filmjölk
2 dl mörk sirap
1 msk smör till formarna
rågkross
Blanda alla torra ingredienser noga. Solroskärnor/hasselnötter/russin är valfritt, brödet blir lika gott utan.
Rör sen ner fil och sirap, blanda väl, till en klibbig och lös smet.

Smöra två 1 1/2 liters avlånga brödformar. Strö rågkross i botten. Fördela smeten i formarna och grädda i nedre delen i ugnen i knappt 2 timmar. (jag gräddar bara ca 1 timme och 30 min...)
beror sig kanske på vilken ugn man har. Och jag la över smörpapper efter en stund så de inte skulle bli så jätte mörka uppe på.

Mumms!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar