2010/09/09

Hallongrottor

Jag minns att min kära mamma gjorde liknande hallongrottor när jag fortfarande bodde hemma. Men nu var det länge sen jag åt en sån här. Jag fick en bra anledning att baka dom eftersom lillen skulle på utflykt, och ja......jag gillar dom fortfarande! Och bra konstigt är det....det verkar som att det alltid är jag som äter mest :o) ....

HALLONGROTTOR

4 ½ dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200 g smör

Fyllning:
1 dl hallonsylt
alt frysta hallon + råsocker

Blanda mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en skål. Skär smöret i mindre bitar och lägg i.
Arbeta snabbt ihop till en deg, gärna i matberedare.

Forma degen till små bollar. Lägg bollarna i muffinsformarna på plåtar. Gör en fördjupning i varje kaka och klicka i lite sylt.

Grädda mitt i ugnen, 200 C, i ca 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar