2010/09/01

Rågrussinbullar



Baka baka liten kaka.... Igår tog jag mig i kragen och bakade lite bröd. Jag är verkligen urusel på brödbakning men nu jäklar så ska jag bli bättre.
Dagen till ära blev det Leilas rågrussinbullar, dom blev goda men jag hade i kanske lite för mycket fänkål, och jag vet inte, men jag tror inte jag gillar fänkål så mycket.
Ok, det skulle inte vara fänkål i, men hade inga brödkryddor hemma så fänkål blev lösningen eller ska jag säga INTE lösningen :o)

Här kommer iallafall receptet:

35 g smör
3 dl mjölk
½ dl mörk sirap
1 tsk salt
1 msk brödkryddor
50 g jäst
1 dl russin
8 dl rågsikt




Smält smöret, tillsätt mjölk, sirap, salt och brödkryddor
Värm vätskan till fingerljummet, max 37 grader
Smula jästen i en bunke och lös upp i degvätskan
Rör ner russin och lite rågsikt itaget till en smidig deg
Jäs degen i bunken under bakduk i ca 30 min
Sätt ugnen på 225 grader- Dela degen i 12 bitar på bakbord, doppa i rågsikt och jäs under bakduk på plåtar med baklåtspapper i ca 30 min.
Grädda bullarna i mitten av ugnen i ca 10 min

Klart!

Lätt som en plätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar